Peru, Chili, Bolivia en Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van marieke schreuder - WaarBenJij.nu Peru, Chili, Bolivia en Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van marieke schreuder - WaarBenJij.nu

Peru, Chili, Bolivia en Peru

Blijf op de hoogte en volg marieke

11 Augustus 2012 | Peru, Lima

Lieve allemaal,

Hier weer een update vanuit het mooie zuid amerika. We zitten momenteel weer in peru maar hebben weer heel veel mooie dingen gezien en gedaan dus het het leek me weer tijd voor een verslag van onze Kant. Het laatste bericht kwam uit lima. We zijn daar bij een optocht geweest die er gaande was in de stad. Allemaal mooie wagens met dansers erop, van bekende mensen (althans dat nemen wij aan want de menigte ging uit zijn dak toen de mensen voorbij kwamen), tot folkloren dansers tot sexy braziliaanse dansers. Na de optocht toen we terug liepen naar het hostel kwamen we langs de plek waar de mensen van de wagens af gingen. Hier was hete en enorme chaos want de bekende mensen rende voor hun leven gevolgd door een menigte gillende meisjes en vrouwen. We hebben vol verbazing staan kijken. Dit maakte het wel erg grappig want wij stonden als enige aan de Kant gewoon te kijken zonder te gillen dus wij werden raar aangekeken door de mensen op de wagen, dat zijn ze natuurlijk niet gewent. Maandag hebben we de binnenstad bekeken van lima samen mete en nederlands meisje dat ook in ons hostel zat. De binnenstad van lima is mooier dan ik had verwacht. Ik was vbang dat lima net als andere grote steden tegen zou vallen maar het viel me heel erg mee. Het centrale plein was mooi en hebben daar lekker rondgelopen. ´s avond zijn we uitgeweest met de jongen die we vanuit mancora kende en toevallig in lima weer tegen kwamen. Met en groep zijn we eerste een drankje gaan drinken om vervolgens een dansje te wagen. Op maandagavond is er echter niet veel te doen dus er waren dan ook niet zoveel mensen. Na sluitingstijd werden we nog meegenomen door jongens in de bar die wel wisten waar we nog konden dansen en het was om de hoek. Toen we binnenkwamen hadden we nog niet zo door waar we terecht gekomen waren maar na 5 minuten viel het kwartje, we waren in de plaatstelijke homobar. Dit was weer een hele nieuwe Kant die we zagen van peru aangezien dat hier helemaal niet in het openbaar gebeurd maar daardoor extra losgaat in de bar die daarvoor bedoeld is, kortom na een half uurtje vond ik het wel weer goed geweest en zijn we gaan slapen.
Dinsdag zijn we ´s ochtends met Ruben, een jongen die justine kende uit Cusco maar die nu in Lima was, koffie gaan drinken. Hij vertelde dat hij een week daarvoor was beroofd door twee mensen met pistolen die voor zijn auto kwamen staan en hem eigenlijk in de achterbak mee Wilde nemen. Toen deze te vol bleek te zijn hebben ze hem achtergelaten. Dit was wel weer even schrikken maar ik heb me geen moment onvielig gevoeld in Lima. We hebben ´s avonds de nachtbus genomen naar Arequipa, een stad die zo´n 16 uur ten zuiden van lima ligt. Daar aangekomen we hebben we meteen een trekking van 3 dagen voor de volgende dag geboekt namelijk naar de Colca Canyon. De rest van de dag hebben we voornamelijk door de stad gelopen en rustig aan gedaan.
Colca Canyon
We moesten om 3 uur ´s ochtends klaar staan omdat we tussen 3 en 4 opgepikt zouden worden. Het was echt behoorlijk koud en ik was dan ook blij dat we in de bus een dekentje kregen. Na drie uur rijden kwamen we aan in het dorp waar we gingen ontbijten. Daarna reden we nog een uurtje verder en kwamen bij cruz del condor. Op dit punt vliegen ´s ochtebds vroeg heel veel condors rond op zoek naar eten. Het zijn echt enorme beesten en er waren er heel veel die rondzweefde. Na een half uurtje zouden we weer verder rijden maar toen werd ons verteld dat we in een ander busje verder moesten. We snapte er niets van maar stapte in en gingen verder. We werden naar het begin van de trek gebracht en moesten daar uitstappen. Dar stonden we dan hulpeloos langs de Kant van de weg te wachten op onze gids. Gelukkig hoefde we niet heel lang te wqachten en kwam onze gids met de rest van de groep aan. We haden een meidengroep met 2 franse en 3 belgische meisjes. We moesten de eerste dag 3 uur lang afdalen de canyon in. Dit was in de brande zon dus viel soms nog best wel zwaar mar het uitzicht was heel mooi. Tegen de middag kwamen we aan bij een lokale gemeenschap waar we gingen lunchen en waar we ook zouden slapen. Het koelde ´s avonds heel erg af en daar waren we niet heel goed io voorbereid. ´s middags haden we vrij en hebben we met de groep zitten kaarten. Omdat we ´s ochtends zo vroeg waren op gestaan en omdat er niets te doen was zijn we om 8 uur gaan slapen. De 2e dag moesten we eerst een stukje klimmen en daarna ging de weg eigenlijk heel gemoedelijk door de bergen heen. Het was een simple weg om te lopen. We kwamen langs een aantal kleine dorpjes en zijn nog in een lokaal museum geweest dat niet meer was dan een kleine kamer met wat artikelen. Daarna moesten we nog een stuk afdalen tot we bij oases kwamen. Hier konden we zwemmen en van de zon genieten. Ik heb niet gezwommen omdat ik een insektenbeet op mijn enkel had waar van alles uitkwam dus zwemmen leek me geen goed idee. Justine was niet zo heel lekker dus die heeft ´s middags liggen slapen en ik heb met een groep jongens en de meisjes van onze groe volleybal gespeeld mete en lekke bal. Dit resulteerde in twee blauwe armen en handen. De 3e dag moesten we al om 5 uur vertrekken dus ook de 2e avond lagen we er weer vroeg in. Om 5 uur moesten we vertrekken en begonnen we aan de lange klimk naar boven die zo´n 3 uur zou moeten duren. Het was nog pik donker en daardoor was de sterrenhemel echt heel mooi. Een van de franse meisjes had de avond ervoor een beetje te diep in het glaasje gekeken en kreeg onderweg een paniek aanval. Aangezien ik op mijn eigen tempo Wilde lopen (wat hoger lag dan de rest van de groep) vroeg ik aan de gids of ik boven mocht wachten. Ik ben weer als een ware berggeit in 2 uur naar boven gelopen en heb aardig wat mensen ingehaald. Justine kwam 20 minuutjes later aan de anderen nog later. De rest van de dag hebben we nog een para dorpjes bezocht en kwamen we terug in Arequipa. Aangezien hete en feestdag was (onafhankelijkheidsdag) moesten we natuurlijk wel een bfeestje meepakken en dat hebben we dan ook gedaan. Het werd echter niet echt groots gevierd zoals wij verwacht haden.
Zondag hebben we een rustdag gehouden en hebben we heerlijk alleen maar kopjes thee gedronken en taart gegeten. Op maandag hebben wede bus naar arica genomen wat in het noorden van chili ligt. We moesten eerste met de bus naar Tacna en daarna overstappen op de bus naar arica. Hier Wilde we eigenlijk een para dagen blijven maar aangezien er eigenlijk niets te beleven viel zijn we er maar twee dagen geweest. We hebben de stad bekeken.
Onze volgende stop was La Paz Bolivia. De weg hier naartoe schijnt heel mooi te zijn maar daar heb ik weinig van mee gekregen aangezien ik weer ziek werd in de bus en daardoor veel heb geslapen. Ik kan mijn ogen niet open houden. Ook hebben de douanebeamte me raar aangekeken toen ik met mijn zakje met maagsappen de grens overkwam. Ik ben nog een para dagen beroerd geweest in la paz maar we hebben geprobeerd zoveel mogelijk dingen te ondernemen. We zijn zo´n 6 dagen in la Paz geweest. De eerste dag hebben we door de stad gelopen om hete en beetje te verkennen. ´s avonds zijn we een drankje gaan drinken mete en studiegenootje van ons. Emma zit een jaar lager en heeft een boliviaanse vriend en ze waren ook in la paz. Het was heel gezellig en we zouden uitgaan maar ik ben lekker gaan slapen omdat ik toch te beroerd was. De dag erna voelde ik me nog slechter en kon niet echt eten dus hebben we de hele dag een beetje in het hostel geslapen en boekjes gelezen wat ook wel even lekker was o meen dagje te doen.
zondag zijn we samen mete en duitse jongen, Lukas, naar de cholitas gegaan. Dit zijn vrouwen die gaan worstelen in traditionele kleding. Het waren echter niet alleen vrouwen maar ook mannen in rare pakjes die met elkaar in gevecht gingen. Het was overduidelijk heel erg nep maar daardoor was het heeñ erg grappig om naar te kijken. worstelende mannen in strakke pakjes en vrouwen met rokken aan in gevecht. Het was niet altijd even prettig om naar te kijken als de vrouwen op de grond lagen met de benen wijd.
op maandag was het in Bolivia de onafhankelijkheidsdag en we verwachten hiere en groot feest maar ook hier viel het heel erg tegen. Er was een kleine optocht bij de kerk maar verder werd er niet zo heel veel aan gedaan. We Wilde eerst ook eigenlijk naar Copacabana omdat het daar groots gevierd Word maar er was geen hostel meer vrij. We zijn toen dinsdag met de bus naar Copacabana vertrekken samen met lukas. In de bus ontmoeten we nog een portugees die ook onderweg was naar Copacabana. We hebben een hostel gezocht en een bootticket gekocht om de volgende dag naar Isla del sol te gaan. Dit is een eiland dat dichtbij Copacabana ligt en heel mooi is. We hebben de boot naar het noordelijke deel genomen. Hier zijn we naar de ruines gelopen die daar liggen. Vanaf de ruines hebben we onze weg over het eiland vervolgt naar het zuiden. Dit is een wandeling van zo´n 8 km door de bergen met aan alle kanten het titikakameer om je hgeen. Het waren weer schitterende uitzichten. Onderweg waren er 3 punten waar mensen geld van je Wilde maar we haden gehoord van mensen die we in la paz hadden ontmoet dat je gewoon door moet lopen en doen alsof je geen spaans spreekt. Dit hebben we gedaan en mete en vriendelijke glimlach zijn justine en ik overal onderuit gekomen maar de twee mannen moesten weg gewoon betalen. In het zuidelijke deel hebben we een hostel gezocht en hebben daar geslapen. Doordat er heen straatverlichting was en iedereen vroeh naar bed gaat was de sterrenhemel hier weer heel moooi en konden we de melkweg zien. We hadden moooi uitzicht op witte bergen het meer en de zonsondrgang die de witte berg oranje kleurde.
De volgende dag hebben we de boot weer terug genomen en moesten we afscheid nemen van lukas en mario want die gingen meteen door. Wij hebben een nachtje in Copacabana doorgebracht en hebben vandaag de bus naar Puno genomen. Puno ligt aan de peruaanse Kant van het meer. Morgen gaan we naar drijfende eilanden in het meer en naar een lokaal feest. Dat beloofd weer een leuke tijd te worden.
Zondag gaan we naar Cusco waar we de laatste 2 weken zullen doorbrengen. We willen even o peen plek blijven om uit te rusten, feestjes te vieren, mijn verjaardag te vieren. Daarnaast ga ik ook nog de inca jungle doen, een trekking van 4 dagen naar machu pichu.
Zo het is weer een lang verhaal. Het volgende verhaal zal dus uit cusco komen.

Liefs marieke

• 11 Augustus 2012 - 13:17

Mienke:

Hoi, je blijft maar nieuwe dingen beleven he. leuk hoor om het allemaal te lezen. Ik wens je nog een hele fijne tijd daar en tot mails.

• 13 Augustus 2012 - 10:37

Jan-Wilke:

Wauw! Geniet er van ;)
    Leuk om je belevenissen te lezen!

• 16 Augustus 2012 - 00:01

Francien Paalhaar:

Beste wereldreiziger,

Graag zou ik je om een gunst willen vragen.
    Mijn zus en haar vriend zijn door Zuid-Amerika aan het reizen op de fiets. Helaas is vanochtend hun trekkingsfiets (Santos) gestolen in Puno, Peru. Het gaat om een grote blauwe herenfiets en een kleine zwarte damesfiets. Beiden van het merk Santos. Mocht je hier toevallig iets van zien, zou je dan svp zo snel mogelijk contact willen opnemen met jannekepaalhaar@hotmail.com of patrick.hoekstra@mooiopreis.nl . Er staat een beloning van 1000 euro op! Alvast super bedankt voor je hulp!