fijne kerstdagen allemaal - Reisverslag uit , van marieke schreuder - WaarBenJij.nu fijne kerstdagen allemaal - Reisverslag uit , van marieke schreuder - WaarBenJij.nu

fijne kerstdagen allemaal

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

23 December 2008 | ,

Hey allemaal

Hebben jullie al een beetje kerst gevoel? Ik hier absoluut niet aangezien ik hier nog steeds heet weer heb en het alleen maar warmer word. De afgelopen 2,5 week heb ik rondgereisd in het noorden van chili. Ik ben eerst naar la serena gegaan waar het strand lekker scheen te zijn de dorpjes die er in de buurt liggen ook de moeite waard zijn om te bezoeken. Toen ik zondag middag daar aankwam ben ik naar een zwerver naar mijn hostel gebracht. Ik was in mijn reisgeids aan het kijken om te zien welke kant ik op moest en toen kwam hij me helpen. Was een heel goed hostel wat meer op een hotel leuk en enige nadeel was dat er bijna geen jongeren waren. In mijn kamer waren er 2 meisje van eind twintig en de rest van de mensen was 50+. Gelukkig was het met charlot (England) en fernanda (brazilie) wel erg gezellig en zijn we naar het strand gegaan. Wat niet heel bijzonder was.
Op maandag ben ik de elqui valley gaan verkennen met een tour. Ik wilde eigenlijk een paar dagen die kant op vertrekken maar omdat ik maar weinig tijd heb heb ik een tour genomen. Dit was opzich prima maar de gids was echt de hele tijd aan het praten dus op een gegeven moment wilde iedereen dat hij een keertje zijn mond zou houden.
We hebben gelunched in een restaurant waar ze komen met zonnenstralen. Er staan een sort houten dozen met een glasplaat er overheen en dan zijflappen die zijn bekleed met zilverfolie. Hier koken ze al hun eten in en het smaakte nog lekker ook. Zelfs brood kunnen ze hier in bakken. Ook zijn we naar een pisco en wijn proeverij geweest en hebben kleine omliggende dorpjes gezocht. Was een mooie omgeving.
Dinsdag ben ik de stad gaan bekijken wat eigenlijk niet heel veel voorstelde. Er zijn veel kerken maar verder is er niets te zien. Ook had ik besloten om een lange busrit te ondergaan en in een keer naar san pedro de Atacama gegaan omdat ik daar genoeg tijd wilde hebben. Toen ik een kaartje voor de bus wilde halen kwam ik Nadja tegen die ik kende vanuit Santiago en ze besloot om met me mee te gaan. Gezellig dacht ik en dat was ook wel zo maar ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo kan zeuren… er was altijd iets mis waar zed an weer uren over door kon zeuren.
We hebben woensdagnacht de bus genomen en kwam donderdag middag na 17 uur in de bus eindelijk in san pedro aan. Daar hebben we uitgezocht hoe we naar Bolivia konden gaan en hoeveel het ons zou gaan kosten. Ook hebben we een paardrijtocht van 5 uur geboekt door nabij gelegen valleien. Dit was echt een hele geode keuze want de tocht was echt heel erg mooi al voelde ik na 1,5 uur mijn kont al. moet je je indenken hoe het na 5 uur zou zijn… er was niets meer van over maar zeker de moeite en pijn waard. Het gave vajn de rit was dat we heel veeñ verschillende soorten landschappen hebben gezien. Ook was het ideaal dat we de enige in de tour waren, nadja, een gids, een gids in opleiding en ik. We hoefde dus niet de hele tijd te wachten op allerlei mensen. Nouja behalve op nadja dan want die wist niet hoe je een paard sneller kan laten lopen en zelfs na uitleg lukte het niet.
Aangezien noord chili geheel woestijn is, zo ook San Pedro was het er heel erg warm en droog. San pedro is een dorpje dat bestaat uit 1 straat vol met restaurantjes en reisbureautjes. Het dorp leeft van de touristen en je vind naast de gidsen en de mensen van het reisbureau geen andere inwoners daar. Het was echt een heel leuk dorpje om even te zijn. Na de lange rit zijn we met 2 chileense jongens die we hadden ontmoet uit eten geweest en nog wat gedronken. Daarna vroeg het bed in want zaterdags zijn we naar Bolivia vertrokken wat echt een super gave tour was. We zijn met 2 jeeps vol mensen vertrokken. Ik zat in een jeep met 2 engelse meisje, een spaans Koppel en nadja en ik. In de andere jeep zaten 3 franse een duitser en een nederlandse. Zoals ik al zei een super ervaring. Ik heb echt dingen gezien die ik nooit meer zal vergeten. Naast de lama´s en de flamingo´s die overal te vinden zijn tijdens deze tour maar ook vele hele mooie lagona´s. een was compleet rood en de andere was groen. Het is moeilijk om het te beschrijven maar het was echt adem benemend. Aangezien het op redelijke hoogte is hadden veel mensen last van hoogte ziekte en ook ik voelde het wel een beetje aan mijn hoofd en mijn darmen ware nook al dagen van streek dus dat ging goed.
De eerste dag van de tour hebben we in een natuurlijk hotpool gezwommen die ook echt heel erg warm was. Terwijl het boven water redelijk koud was door de wind die er stond. Maar het uitzicht op de Bergen en de kleine zoutvlakte die ervoor lag was heel mooi. Na de hele dag rond gehobbeld te hebben zijn we aangekomen bij de plaats waar we gingen slapen. Hier was geen stromend water, het koeld ´s nachts af naar -5 en het was gemaakt van wat stenen en golfplaten. Zoals je wel kunt begrijpen ´s nachts is het koud…
Na naar een uitkijkpunt te zijn gelopen en te hebben gezeten ben ik naar de sterren gaan kijken, de hemel was echt mooi. Omdat we in de middle of nowhere zaten kan je heel veel sterren zien. Ook was de lucht zich aan het ontladen van energie (zo werd mij verteld, ook wel electrische storm genoemd) wat hele rare effecten geeft maar heel gaaf om te zien.
Om 9 uur ben ik mijn bedje ingedoken omdat het te koud was om wat anders te doen. En ik kan je vertellen ik leuk wel een mummie. Ik heb echt 6 lagen aagetrokken en had ook nog 3 dekens. Het was precies genoeg om het niet koud te hebben maar heb het wel eens warmer gehad in bed.
Dag 2 was qua landschap mindere interessant dan dag 1 maar nog steeds keek ik mijn ogen uit in de auto. We hebben een versteende boom gezien. De accommodatie was hier wat beter en we konden weer een douche nemen al was het een hele korte want er was maar een uur lang warm water en iedereen wilde douchen. Ook hier ben ik nog even gaan wandelen in de omgeving en daarna naar bed gegaan.
Dag 3 was weer een super dag we zijn namelijk naar de zoutvlaktes bij uyuni gegaan en dat was echt super tof. Als je daar bent is het enige wat je ziet wit en heel in de verte een paar Bergen. Het is de grootste zoutvlakte in de wereld namelijk 12.000 km3. Daar hebben we ons uitgeleeft met het maken van grappige foto´s doe jullie zullen moeten zien want uitleggen kan niet. Toen zijn we door gereden naar uyuni waar we een paar uurtjes konden doorbrengen. Ik en 3 andere mensen gingen namelijk weer terug naar san pedro en andere gingen vanaf daar verder door Bolivia. Hier heb ik ook weer afscheid genomen van nadja wat eigenlijk een beetje een opluchting was.
De 4e dag was gericht op het terug komen naar san pedro. Hiervoor moest ik al om 4 uur mijn bedje uit. Aangekomen wilde ik eigenlijk gelijk door naar de mijn in calama omdat die erg infdrukwekkend blijkt te zijn maar dit was geen optie. Wel ben ik ´s avonds naar calama gegaan en heb ik daar een nachtje geslapen omdat het niet mogelijk was om in een keer door te gaan naar Iquique. Ik heb besloten om de mijn over te slaan omdat het me een hele dag zou kosten voor een tour door de mijn van een uur. In Iquique ben ik lekker naar het strand gegaan. De volgende dag ben ik met 3 belgische meisjes de stad gaan bekijken. Ook ben ik hier naar een een stadje geweest wat vroeger een mijn stad was maar nu gesloten is. Alles staat er nog alleen woont er niemand meer. Ik heb de bus er naartoe genomen met 2 belgische meisjes en een jongen uit nieuw zeeland. We werden de bus uitgezet midden in de woestijn. Maar gelukkig zagen we het dorpje al. op de terug weg kwamen we in een enorme file terecht omdat ere en heel ernstig ongeluk was gebeurt maar omdat de twee belgen hun bus moisten halen zijn we met nog een chileen gaan lopen. We zijn langs het ongeluk gelopen waar een vrachtwagen op zijn zij lag met een auto eronder dus ik vrees het ergste voor de inzittende van de auto. Het verkeer kwam toen net weer een beetje op gang en zijn we verder naar de stad ga liften. We kregen meteen een lift (voordeel van 3 blonde meisjes denk ik) en hebben ze hun bus kunnen halen. Mijn bus ging later doe avond. Heb de nachtbus naar chañaral genomen omdat daar een national park is war mooi is. ´s ochtends om 9 uur kwam ik daar aan en omdat het vlak voor kerst is en iedereen aan het reizen is zijn de bussen heel vol dus heb ik meteen maar even gevraagd voor de bustijden. Het bleek niet mogelijk om de nachtbus van 22 op 23 te nemen omdat die allemaal al vol zaten dus ben ik naar het dorpje gegaan, daarna een busje naar het park. Daar tot 8 uur ´s avonds geweest en daarna naar wat gegeten en terug naar de bus om weer een nachtje daar door te brengen. Gister ben ik dus weer aangekomen in Santiago. Vandaag ben ik de hele dag in de weer geweest om mijn ticket te verzetten en heb nu een nieuwe datum namelijk: vrijdag 27 feb. 2009 om 14.15

Nou dat was het wel weer voor nu. Ik ga morgen naar coco´s ouders voor kerst wat hier wordt gevierd op 24 en 25 dec.

Ik wens iedereen een hele mooie en geode kerst toe en jullie krijgen verslag van mijn kerst.
Ik ga ook nog proberen foto´s te uploaden in dezer dagen maar dat horen jullie als het gelukt is.

Hele dikke kus marieke

  • 23 December 2008 - 22:36

    Dorien:

    marieke het kerst is er nog niet maar kan nog komen.Moet oveigens werken dus...
    Nou de meiden vonden het maar stom dat je langer weg blijft. zij missen je wel.
    Leuk om je verhalen weer te lezen kus en liefs van ons,hopelijk lezen wij weer snel wat van je. fijne dagen

  • 23 December 2008 - 23:11

    Mienke:

    Hoi Mariek,
    Wat een avonturen weer, leuk om mee te mogen leven. Bijna kerst... ja dan ben je wel erg ver weg. Ik hoop dat je leuke dagen krijgt. Ben benieuwd naar je foto's. Dikke kus, Mienke

  • 23 December 2008 - 23:18

    Milou, Anoek En Eva:

    hele fijne kerst :) we mailen smsen bellen snel, love you!

    Kusje van ons

  • 24 December 2008 - 00:16

    Jan- Wilke :

    Fijne feest dagen !!

    Greetings from a very cold and distant land :P

    JW

  • 24 December 2008 - 10:55

    Mirjam:

    Hoi Mariek,
    Een hele fijne Kersttijd! Zo te horen heb je een prachtige en avontuurlijke reis. Geniet ervan!
    Alle goeds voor 2009 alvast!
    Liefs en knuffel,
    Mirjam

  • 28 December 2008 - 14:31

    Joris:

    Hoi Marieke

    wat heb je weer enorm veeel geschreven, erg leuk.

    ik vind het wel erg jammer dat ik nog steeds niet alle foto's heb kunnen zien.
    je hebt het me al wel eens uitgelegd maar ja.
    MISCHIEN BEN IK ER WEL TE DOM VOOR !!

    of je moet het me een keer laten zien als je terug bent.
    heb ik nog iets te goed.

    nou een goede jaarwisseling

    groetjes Joris


  • 03 Januari 2009 - 23:46

    Dorien:

    he mariek inmiddels al 2009 en dat het een top jaar voor je mag worden. hier is alles rustig verlopen zijn volop aan het schaatsen. ja ja het is hier echt winter.
    veel liefs dikke kus van ons alle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Ecuador en Peru

Recente Reisverslagen:

01 September 2012

laatste avonturen

11 Augustus 2012

Peru, Chili, Bolivia en Peru

22 Juli 2012

Máncora, Trujillo, Huaraz en Lima

05 Juli 2012

Van de Jungle naar Peru

26 Juni 2012

Quito en Baños
marieke

Actief sinds 05 Juli 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 37279

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 24 Januari 2013

Masteronderzoek Chili

22 Juni 2012 - 29 Augustus 2012

Ecuador en Peru

Landen bezocht: